Strategie? Maar dat is toch iets voor grote bedrijven?
Met de juiste keuzes kan uw bedrijf zich onderscheiden van de concurrentie en dus succesvoller zijn. Waar staat uw onderneming voor en welke waardes geeft u door aan uw personeel waarmee ze het verschil kunnen maken.
Nog veel te vaak kopiëren we eenvoudig de strategie van de concurrentie en onderbouwen dit met het bijpassende financiële plaatje.
Maar wat gebeurt er als u een dag de tijd zou nemen om eens goed na te denken.
Grote bekende bedrijven zijn ook begonnen als lokaal bedrijf. Albert Heijn (Ahold), omzet 34 miljard euro, en Marktplaats, met iedere maand 8,2 miljoen unieke bezoekers, zijn hiervan goede voorbeelden. Dat men bij Albert Heijn thuis de koekjes zelf bakte en dat marktplaats letterlijk op een zolderkamer is begonnen zijn we vergeten. De ondernemers achter deze bedrijven waren echter wel structureel bezig de juiste strategie te bepalen om in de veranderende markt de juiste keuzes te maken.
De juiste strategie bepaalt u niet voor u zelf maar voor uw klanten en medewerkers. U wilt graag innoveren maar voor wie. Hoe behoudt u uw medewerkers nu de juiste kennis steeds schaarser lijkt te worden. Neem eens een aantal momenten in het jaar om de strategie te evalueren en stel u zelf ook eens kritische vragen:
Is dit wat ik wil met mijn onderneming?
Hoe verandert de wereld om ons heen?
Wat is de impact op onze markt?
Waarom kopen klanten bij onze onderneming?
Is er een nieuwe concurrent bij gekomen?
Hoe doet de concurrentie het?
Hoe efficiënt werken wij en waar kunnen we onszelf verbeteren?
Met een strategie ligt de richting vast en worden keuzes om iets wel of niet te doen een stuk makkelijker, kunt u sneller inspelen op veranderingen in de markt, blijven uw medewerkers gemotiveerd en wordt uw onderneming succesvol.