De selectie van nieuwe Business software is een complex en tijdrovend proces dat de komende jaren van invloed zal zijn op je primaire bedrijfsprocessen. De investeringen lopen van € 50.000 tot € 500.000 voor een middel grote organisatie.

Gezien deze investeringen en de impact op de organisatie verbaast het mij hoe weinig aandacht er wordt besteed aan de software selectie.

In de praktijk kom ik onderstaande punten regelmatig tegen als ik met organisaties spreek:

1) Denken dat alle software op dezelfde manier ontwikkeld is

Niet alle software en niet alle leveranciers zijn gelijk, de aanname dat software die is ontwikkeld voor een specifieke branche alle benodigde functionaliteit om het proces te kunnen ondersteunen automatisch heeft is niet juist. Deze aanname wordt natuurlijk bevestigd tijdens goed voorbereide demonstratie waarin het lijkt of alle functionaliteit aanwezig is en de implementatie een fluitje van een cent is.

2) Men is “te druk” om een goede selectie te doen

Vaak zie ik dat beslissers of key-users erg druk zijn met tactische en operationele zaken binnen de organisatie waardoor ze geen tijd hebben om de juiste strategische keuzes te maken. Het gevolg is dat de selectie wordt overgelaten aan de operationele organisatie of de IT-afdeling die geen inzicht hebben in de toekomstige strategische koers van de organisatie.

3) Er van uitgaan dat de goedkoopste oplossing de beste oplossing is

Goedkoop is duurkoop luidt niet voor niets een bekend spreekwoord. Op de lange termijn is de financiële pijn van de verkeerde keuze groter dan wanneer je direct de juiste keuze had gemaakt.

4) De leverancier niet als een partner zien

De keuze voor een software leverancier is er een voor een langere periode. Je wilt natuurlijk dat de bedrijfssoftware ook in de toekomst blijft aansluiten bij je bedrijfsprocessen en ambities.

5) Het selectieproces overlaten aan de IT-afdeling

De selectie van bedrijfssoftware gaat over het automatiseren van bedrijfsprocessen. De IT-afdeling heeft hier minder kennis van waardoor het selectieproces zich voornamelijk zal richten op de technische aspecten en de business voordelen naar de achtergrond verdwijnen.

6) Je laten verblinden door de perfecte demo

“Don’t judge the book by it’s cover”
Sommige leveranciers zijn meesters in het geven van de perfecte demo. Er zijn vele factoren die meewegen in het selectieproces en laat je niet verblinden door die mooie user-interface en fancy features die je in de praktijk zelden of nooit zult gebruiken.

7) Geen referenten checken

Check altijd een aantal bestaande relaties van de leverancier en kies deze zelf uit het klantenbestand van de leverancier, anders krijgt u de ultieme referent aangeboden en weet je van tevoren de antwoorden al.
Maak een checklist met weegfactoren wat je de referent wil vragen. Denk hierbij aan branche kennis, hoe reageert hij op incidenten, komt hij zijn beloftes na, etc.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *